Deklaracja Dostępności – od kiedy jest obowiązkowa?

  • 20.04.2020, 12:52 (aktualizacja 23.02.2021, 14:29)
  • Grupa TIPMEDIA
Deklaracja Dostępności – od kiedy jest obowiązkowa?
W związku z pojawiającymi się wątpliwościami dotyczącym daty, od której na stronach internetowych podmiotów publicznych musi pojawić się deklaracja dostępności przewidziana w art. 10 Ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz.U. 2019 poz. 848) Ministerstwo na swojej stronie internetowej udostępniło interpretację tego zapisu.

Deklaracja dostępności. Od kiedy obowiązuje?

Z interpretacji wynika, że:

Strony internetowe podmiotów publicznych opublikowane po 23 września 2018 powinny posiadać taką deklarację co najmniej od 23 września 2019, czyli powinny taką deklarację już mieć zamieszczoną, a data 31 marca 2020 jest datą pierwszego przeglądu istniejących deklaracji. Oznacza to, że już od końca marca 2020 roku Ministerstwo ma prawo wymagać oraz nałożyć kary pieniężne za niesporządzenie i nieopublikowanie deklaracji dostępności albo publikowanie jej w niepełnym zakresie (tj. bez elementów wskazanych jako obowiązkowe).

Strony opublikowane przed 23 września 2018 będą musiały posiadać deklarację dostępności od dnia 23 września 2020, czyli zamieszczą taką deklarację wraz z obowiązkowym dostosowaniem swojej strony internetowej do wymogów ustawy o dostępności, także do 23 września 2020. Po tej dacie wszystkie strony podmiotów publicznych mają obowiązek zapewnić dostępność cyfrową swojej strony podmiotowej oraz Biuletynu Informacji Publicznej. Jeśli dana placówka się z tego obowiązku nie będzie nagminnie wywiązywała, może otrzymać grzywnę, która nakładana wielokrotnie może osiągnąć wysokość nawet 200 tys. zł.

Oznacz to, że w stosunku do stron internetowych opublikowanych po 23 września 2018 roku Ministerstwo może prowadzić działania kontrolne w zakresie przeglądu istniejących deklaracji począwszy od dnia 31 marca 2020.

 

Deklaracja dostępności. Do kiedy przegląd i aktualizacja?

Z przepisów prawnych wynika, że deklaracja dostępności powinna przechodzić coroczny przegląd pod kątem aktualności najpóźniej do 31 marca każdego roku.

To najlepszy moment, aby uzupełnić istniejącą deklarację o brakujące lub nowe elementy. Jeśli w tym czasie zaszły istotne zmiany na stronie internetowej Twojego samorządu lub instytucji publicznej, które wpływają na dostępność (np. od pewnego czasu publikowane są nagrania z transmisji sesji rady z transkrypcją na tekst) - taka informacja powinna znaleźć się w zaktualizowanej deklaracji dostępności.

Przypominamy, że po 2 monitoringach za brak deklaracji dostępności (lub za brak jej aktualizacji lub za brak niektórych wymaganych elementów) Ministerstwo Cyfryzacji może nałożyć karę w wysokości 5000 zł.

 

Masz problem z napisaniem deklaracji dostępności? Skorzystaj z naszego bezpłatnego generatora deklaracji dostępności.

Przypominamy, że na naszej stronie dostępny jest bezpłatny generator deklaracji dostępności, a także możliwie jest zamówienie wykonania strony internetowej zgodnej z aktualnymi wymogami w zakresie dostępności.

Źródło: https://www.gov.pl/web/dostepnosc-cyfrowa/od-kiedy-deklaracja-dostepnosci-jest-obowiazkowa?fbclid=IwAR2pytuO4uZ11FPVapQZYwLvUrTOZSU0Rgh4u3PkkWZHEjjS9vMgPyG8LqI

Grupa TIPMEDIA

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe