
W odróżnieniu od lat ubiegłych, kiedy to jego wyniki omawiane były w Sejmie RP, tegoroczna prezentacja z uwagi na pandemię miała miejsce w formule online. Otwierający webinar Artur Marcinkowski wspomniał o pierwszym raporcie Fundacji z roku 2013: „Siedem lat temu tylko 2% przebadanych stron podmiotów publicznych spełniało minimalne wymagania w zakresie dostępności”. W kolejnych latach następowała poprawa w tym zakresie. Ubiegłoroczne opracowanie, które oprócz stron internetowych objęło też aplikacje mobilne i e-usługi dało wynik na poziomie 60,2%. Tegoroczny raport powstał już w trakcie obowiązywania nowej wersji standardu WCAG 2.1., stąd zapewne niższy odsetek podmiotów spełniających minimalne wymogi dostępności, wynoszący 58%.
Badaniem objęto 88 stron i aplikacji podmiotów publicznych, w tym szczebla centralnego i samorządowego. Zastosowana została metoda analizy eksperckiej oraz badania z użytkownikami oceniającymi komfort korzystania ze stron i aplikacji.
Najwyższe oceny (bardzo dobre) uzyskały strony Centrum e-Zdrowia oraz Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, sześć podmiotów (Urząd Komunikacji Elektronicznej, serwis Obywatel.gov.pl, ZUS, Ministerstwo Finansów, Prokuratoria Generalna RP, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa) uzyskało oceny dobre, a czterdzieści trzy – dostateczne.
Wynik tegorocznego raportu pokazuje, że nie wszystkie podmioty zdołały dostosować się do nowych wymogów ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z dnia 4 kwietnia 2019, która nałożyła dodatkowe obowiązki w zakresie dostępności, pomimo zbliżającego się terminu na dostosowanie, który upływa 23 września bieżącego roku.
Pełny raport dostępny będzie od dzisiaj na stronie Fundacji Widzialni.